Een startende ondernemer zijn, dat is gaaf en spannend tegelijk! Sinds ik heb besloten om te stoppen met het werken in loondienst, is er een last van me afgevallen. Toch kwam ik niet van de één op de andere dag tot deze beslissing. Daar ging een heel traject of proces aan vooraf. Ik groeide als het ware naar het fulltime ondernemerschap toe! In die periode heb ik een paar belangrijke starterslessen geleerd die ik graag met je deel in de vorm van tips. Tips van een ondernemer, voor een ondernemer. Sharing is caring, toch? 😉
– Advertorial –
Tip 1 – Weet waar je de juiste info vindt
Ondernemen is voor veel mensen een droom van vrijheid. Die – zodra ze beslissen om daadwerkelijk te gaan ondernemen – ineens heel anders wordt ervaren. “Hoezo vrijheid? Ik ‘moet’ ineens zoveel dingen weten en regelen, pfff”. Die gedachte heb ikzelf ook heel even gehad. Bij een bedrijf starten komt best veel bij kijken. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een zakelijk betaalrekening openen, een logo en huisstijl (laten) ontwerpen, en ga zo maar door. Dit zijn de nog voor de hand liggende zaken, maar zo kom je uiteindelijk ook uit bij vragen als ‘Hoe zit het met algemene voorwaarden?, ‘Wat moet er wettelijk gezien eigenlijk allemaal op een factuur vermeld staan?’ en ‘Welk btw-percentage moet ik hanteren?’. De finesse zit ‘m in de details. Het is dus goed om te weten waar je de correcte antwoorden op deze vragen kunt vinden. Dus hier komt ‘ie, mijn vaste go to als ik een vraag heb als ondernemer: het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel. Hier vind je informatie en advies van de overheid, speciaal voor ondernemers. De website is een initiatief van de KvK, de Belastingdienst, CBS, UWV en nog andere overheidsorganisaties. Met andere woorden: informatie waar je als startende ondernemer echt wat aan hebt en waarvan je weet dat het correct is.
Tip 2 – Kies een boekhoudprogramma wat bij jou past
Laat ik het eens over de roze olifant in de kamer hebben. ADMINISTRATIE! Een horror voor veel ondernemers, maar het hoort er nou eenmaal bij. Ikzelf heb er eerlijk gezegd geen hekel aan, maar het is ook niet mijn favoriete klusje. Gelukkig zijn de dagen van een papieren administratie met een kasboekje ver achter ons en kunnen we nu volop gebruikmaken van een (online) boekhoudprogramma. De techniek maakt het ons makkelijk, laten we het dan ook gebruiken. Ik heb voor MAB Media uiteindelijk gekozen voor het online boekhoudprogramma Acumulus (30 dagen gratis proberen). Het is niet duur en helpt me met alles! Als startende ondernemer heb je een boekhoudprogramma nodig. Het helpt je onder andere bij:
- het maken en verzenden van facturen (en het sturen van herinneringen)
- het inboeken van je kosten
- het bijhouden van je kilometeradministratie
- het bijhouden van je urenadministratie
Elk boekhoudprogramma heeft andere mogelijkheden en er hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan. Een handige manier om erachter te komen welk boekhoudprogramma voor jou werkt is om boekhoudprogramma’s te vergelijken.
Tip 3 – Maak je niet druk om de concurrentie
Als je een onderneming start, ben je wel eens geneigd om steeds naar de concurrent te kijken. Hoe doen zij dingen? Wat werkt voor hen succesvol? Waar zijn zij nu mee bezig? Het is logisch dat je daar nieuwsgierig naar bent en het kan ook zeker geen kwaad om af en toe even te kijken, maar focus zoveel mogelijk op jezelf. Koekeloeren bij de concurrent werkt vaak averechts, want:
- het kan je onzeker maken (“Zij doen het op die manier, doe ik het dan wel goed?”)
- je verliest tijd die je veel beter had kunnen besteden
- je kunt er stress van krijgen (“Zij zijn daar nu succesvol mee en ik mis de boot!”)
Steek jouw energie dus in je eigen business, want wat je aandacht geeft, dat groeit! En daarnaast, er is ruimte genoeg om naast elkaar te bestaan. Jij bent anders, je concurrent is anders en ook dat trekt andere opdrachtgevers aan.
Tip 4 – Wees niet bang om fouten te maken
Fouten horen bij het ondernemerschap. Of ik wel eens fouten heb gemaakt? Zeker, en ik heb ervan geleerd. Als je voor een baas werkt, maak je ook fouten. Alleen wanneer je voor jezelf werkt, komt die fout veel harder binnen. Het negatieve effect voel je direct. Er zit geen beschermingslaag meer tussen. Al heb je het gevoel dat je je geen fouten kunt veroorloven, je zult ze echt maken. Een verkeerde berekening in een offerte, een niet zo handig afgebakende afspraak… het gebeurt. Mijn advies? Maak je een fout, geef ‘m toe en leg het verhaal eerlijk uit aan je opdrachtgever. Die opdrachtgever is ook een ondernemer en als hij of zij een beetje schappelijk is, kom je er echt wel uit.
Tip 5 – Durf ook nee te zeggen
Als startende ondernemer ligt je focus mogelijk als eerste op het krijgen van zoveel mogelijk klanten en/of het behalen van zoveel mogelijk omzet. Van je onderneming een succes maken, dat is je doel! Toch zul je merken dat sommige opdrachten helemaal niet zo leuk zijn of dat sommige opdrachtgevers eerder een blok aan je been zijn. Ze willen bijvoorbeeld alles gisteren al klaar hebben, komen altijd last minute met onmogelijke verzoeken of willen altijd net even meer dan je hebt afgesproken voor die prijs. Zeker in het begin ben je geneigd om overal ‘ja’ tegen te zeggen, het is immers business en dus omzet. Leer deze opdrachtgevers te herkennen, zodat je de volgende keer gewoon ‘nee’ kunt zeggen. Want een ‘nee’ tegen deze opdrachtgever, is een volmondige ‘ja’ tegen mogelijk een super leuke opdrachtgever. Dat is dan weer de andere kant 😉
Liefs,
Amanda
Deze artikelen vind je denk ik ook leuk om te lezen:
- ZZP’er en op vakantie gaan: zo regel ik het
- Mijn tips voor productief thuiswerken
- Wat ik heb geleerd van mijn eigen webshop
- Trucjes die ik gebruik om mijn zakelijke outfit een twist te geven
Hele goede tips, al moet ik zeggen dat toen ik mijn praktijk begon niet na had gedacht over de concurrentie en deze bleek wel heel erg veel aanwezig.
Dankjewel! Ondanks de aanwezige concurrentie kun je nog steeds een heel succesvolle onderneming opzetten. Je bent immers anders dan je concurrenten! 😉
Ik ben geen ondernemer maar ik vind dit soort tips altijd wel leuk om te lezen omdat een aantal ook op gaan als je serieus met je blog bezig bent. Want ook daar zijn concurrenten, en samenwerkingen waar je nee tegen wilt zeggen omdat deze niet bij je blog passen. En dan tip 4. Kortom ook voor een blogger handige tips.
Nou inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in. Zo had ik er (nog) niet over nagedacht! Eigenlijk super fijn dat naast ondernemers ook bloggers deze tips goed kunnen gebruiken.
Wat ik wel een eye opener vond toen ik net begon, was dat je niet elke klant moet willen hebben. Soms is het te veel gedoe voor te weinig geld. En als je nog klein bent (qua bedrijf), kun je bepaalde grote orders helemaal nog niet aan.
Precies dit! Sommige opdrachten ben je liever kwijt dan rijk, maar dat leer je gaandeweg.
Vooral nee durven zeggen en niet bang zijn voor de concurrent maar in je eigen kracht geloven zijn enorm belangrijk.
Wat een prachtig artikel met heel mooie en waardevolle lessen! Vooral nee zeggen tegen een opdrachtgever en daarmee ‘ja’ tegen een mogelijk andere opdrachtgever is eigenlijk wel een heel waardevolle tip. Wat je zegt over concurrentie kan ik me ook helemaal in herkennen. Zeker als startende ondernemer kun je je daar wel druk over maken, terwijl het eigenlijk zonde is van je tijd om daarbij stil te staan. Met jezelf vergelijken kom je in ieder geval geen stap verder; met geloven in jezelf en erop vertrouwen dat jij iets te bieden hebt, komt er vaak al bijna “vanzelf” meer op je pad. Als ondernemer, maar ook in het algemeen 🙂
Het is soms moeilijk om de focus op jezelf te houden, maar het maakt je juist zoveel rijker op verschillende vlakken. Het lijkt een beetje op de wet van de aantrekkingskracht. Als je positief ben en blijft, dan komen er ook positieve dingen op je pad.
Wat een fijne en handige tips geef je en een goede indruk hoe het is om ondernemer te zijn (of te willen worden).
Ik vind niet 123 terug in de tekst wat jouw onderneming nu is. Ik las wel op een andere pagina dat je bent gestopt met je webshop en dat je nu fulltime blogt. Is dit nu nog het geval? Ik vraag dit omdat ik zelf zelf fulltime blogger ben en ben op zoek naar gelijkgestemden.
Daarnaast ben ik tevens benieuwd naar welke verschillen je bemerkt tussen het hebben van een blog en een webshop.
Met mijn onderneming MAB Media ben ik actief in de marketing, focus op social media, copywriting, design en fotografie. Mijn blog is daar nu ook onderdeel van geworden, dus ja, je zou ook kunnen zeggen dat ik fulltime blog met een aantal nevenactiviteiten die ik ook fantastisch vind. Het grootste verschil tussen een blog een een webshop is toch wel de administratie rompslomp die je van een webshop hebt. Er komen meer stappen bij kijken, denk aan het bijhouden van je voorraad, het leveren van de retourformulieren, het inpakken en verzenden van het artikel, inkopen doen… ook super leuk om te doen, maar veel arbeidsintensiever.
Handige en klare tips! Denk da het in het begin sowieso wat zoeken is, maar eens je de juiste tools en regelmaat vind lukt het volgens mij wel! Ik ben zelf geen ondernemer, maar werk in een bureau met vast loon!
Leuk om te lezen! Ik ben ook ondernemer, een startende en dus nog veel uitzoekwerk. Toch gaat het me allemaal wel goed af en de administratie, ik vind het één van de leukste dingen om te doen hahahaha
Hahaha! Ik vind zelf de administratie ook helemaal niet zo heel erg om te doen, als ik het maar welke week bijwerk. Als ik van 3 maanden alles in één keer moet gaan inkloppen, dan word ik er niet vrolijk van.
Handige tips als je net begint als ondernemer. Op dit moment ben ik hobby blogger maar het doel is dat ik op een gegeven moment overstaan naar ondernemerschap.
Prachtig doel, ga ervoor!
Ja, je tip 5, daar ligt mijn zwakte. Ik zeg te snel ja terwijl een klant misschien niet genoeg betaalt of teveel wilt in te weinig tijd – maar dan ben ik toch geneigd ja te zeggen onder het mom van ‘beter iets dan niets’ maar dan breek je je eigen glazen in. Ik ben het aan het leren en word er steeds beter in maar ik weet wel van mezelf dat dat een punt is waar ik erg op moet letten.
Hele handige tips. Wat ik zelf als ondernemen heb gemerkt is dat het belangrijk is om te focussen op hetgeen waar je goed op bent. Daarom heb ik bepaalde dingen uitbesteed, zoals content creatie, aan een Copywriter in Amsterdam. Focus op hetgeen waar je goed op bent!
Anne
Sluit ik me helemaal bij aan, Anne! Fijn dat jij bepaalde dingen hebt kunnen uitbesteden. Het is soms nog best een uitdaging om daar de juiste personen voor te vinden, maar als je ze eenmaal hebt gevonden is het super fijn!
Niet alleen een boekhoudprogramma, maar ook andere programma’s om de boel op orde te houden zijn handig. Denk aan Trello voor je projecten. Voor je urenregistratie zijn ook weer speciale apps, waar je ook een personeelsplanning mee kunt maken, als die nodig is. Dit zal je een hoop tijd schelen en orde houden in al het nieuwe dat op je af komt.
Rianne