Met enige regelmaat krijg ik in mijn mailbox aanvragen voor samenwerkingen in de vorm van een advertorial, een review of een gastblog. Iets wat ik heel erg tof vind! Toch komt het nog vaak voor dat ik een samenwerking moet afwijzen, omdat de opdrachtgever een do-follow link wenst. Na het zoveelste mailtje met uitleg dat ik enkel met no-follow links werk vanwege de geldende wet- en regelgeving en richtlijnen, vind ik het met mijn marketing- en blogachtergrond wel eens tijd worden om uit te leggen waarom no-follow links ook gewoon dikke prima zijn.
No-follow en do-follow link, wat is het eigenlijk?
Als je al precies weet waar ik het over heb met no-follow en do-follow links, kun je deze alinea overslaan. Weet je het nog niet (precies), dan volgt hier een simpele uitleg. Op blogs zie je regelmatig links voorbijkomen. Je herkent ze aan een tekst die onderlijnd is, of een andere kleur heeft (als je er met je cursor overheen gaat). Aan de voorkant van een website zie je het verschil niet tussen een no-follow en do-follow link. Aan de achterkant is er wel degelijk een verschil te zien. Dit gebeurt door middel van een kenmerk die aan de link in de HTML-code wordt toegevoegd. Dat klinkt misschien in eerste instantie heel ingewikkeld, maar heus dat valt reuze mee. Simpel gezegd geef jij in de HTML-code aan dat de zoekmachine deze link niet hoeft te volgen. Hierdoor hoeft er geen waarde aan toegekend te worden. Als je precies wilt weten hoe je een no-follow link maakt, raad ik je aan om het artikel ‘No follow links: wat, waarom & wanneer?‘ van Blogaholic.nl eens te lezen. Daar heb ik persoonlijk veel aan gehad.
Een no-follow link = Een zoekmachine (zoals Google) volgt deze link niet. De link wordt niet geïndexeerd. De vermelding van de link heeft geen invloed op de positie in Google.
Een do-follow link = Een zoekmachine (zoals Google) volgt deze link wel. De link wordt wel geïndexeerd. De vermelding van de link heeft wel invloed op de positie in Google.
Meer do-follow links = hogere positie in de zoekmachine
Samenwerkingen zijn hartstikke leuk, maar het moet geen eenrichtingsverkeer zijn. Het heet niet voor niets een ‘samenwerking’. Oftewel, je maakt met elkaar goede afspraken en houdt rekening met de wet- en regelgeving die van kracht is. Dat blijkt soms best een dingetje te zijn als het gaat om het plaatsen van links. Een do-follow link wordt immers geïndexeerd en heeft een (positieve) invloed op de positie in de zoekmachines. Opdrachtgevers proberen dan ook via samenwerkingen hun positie in bijvoorbeeld Google te verhogen door midden van linkbuilding. Ze sparen do-follow links en bouwen zo aan een hogere positie in de zoekmachine. Hoe meer websites naar hun website linken met een do-follow link, hoe hoger hun positie wordt. Om dat te realiseren, bieden ze in ruil voor een linkplaatsing (met do-follow link) bijvoorbeeld een artikel ter review of een financiële vergoeding aan. Allemaal leuk en aardig, maar…
De kwaliteitsrichtlijnen van Google
Kom ik als blogger dan aan van joehoe hartstikke leuk dat je wilt samenwerken, maar ik kan enkel een no-follow link plaatsen, want de regel is als ik er maar enigszins voordeel van ondervind (bijv. gratis product of financiële vergoeding), dan is een no-follow link verplicht volgens de regels van Google. De regels van Google, hoezo wij betalen je er toch voor? Als je geen do-follow link plaatst naar onze website, hebben we er niet eens baat bij. Dus waarom zouden we dan nog willen samenwerken? Voorheen kon ik me om zo’n reactie nog wel eens druk om maken, inmiddels doe ik dat niet meer. Als een opdrachtgever koste wat kost een do-follow link eist, dan is ‘ie gewoon heel verkeerd bezig. Niet alleen omdat het in strijd is met de regels van Google. Ook omdat er serieuze penalty’s van toepassing zijn als ik er toch voor zou kiezen om – in strijd met de regels – een do-follow link te plaatsen. Dat risico ga ik echt niet lopen! Google schrijft op hun website uitgebreid over de richtlijnen voor webmasters waarbij heel duidelijk vermeld staat dat ze aanraden om je hieraan te houden. Met name de pagina over linkuitwisselingsprogramma’s is heel interessant om eens te lezen, daarin staat:
Links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en als in strijd met de Richtlijnen voor webmasters van Google.
Penalty?
Ondanks deze richtlijnen vanuit Google zie ik het toch nog vaak genoeg gebeuren dat websites do-follow links plaatsen. Terwijl ze gewoon voordeel bij de linkplaatsing hebben. Zo fout! Op die manier houden ze 1 het stomme en foute gedrag van adverteerders in stand (en daar wordt niemand blij van) en 2 riskeren ze dus (bewust of onbewust) een serieuze straf vanuit Google (en daar worden ze zelf allerminst blij van). Over wat voor soort penalty heb ik het dan? Je kunt hierbij denken aan een verminderde zichtbaarheid voor je hele website of specifieke pagina’s en minder websiteverkeer vanuit Google. Linksom of rechtsom is het geen prettige straf. Daarom: werk met no-follow links!
Een no-follow link nutteloos? Echt niet!
Wil een opdrachtgever met je samenwerken in ruil voor een do-follow link, dan kun je een paar dingen doen. Je kunt heel direct aangeven dat je enkel met no-follow links werkt en dat de samenwerking daarom helaas niet kan doorgaan. Óf je geeft een uitleg waarom no-follow links absoluut niet nutteloos zijn en voedt de opdrachtgever als het ware een beetje beter op. Het is namelijk echt een misvatting dat enkel do-follow links waardevol zijn, want ook no-follow links dragen bij. Hieronder verschillende redenen waarom no-follow links niet nutteloos zijn ten opzichte van do-follow links, integendeel zelfs!
- Hoewel een no-follow link niet direct zorgt voor een hogere positie in Google, levert een no-follow link wel meer bezoekers op naar een website. Wat weer leidt tot meer bekendheid en uiteindelijk komen de do-follow links dan vanzelf.
- Een no-follow link geeft de opdrachtgever extra online zichtbaarheid.
- Een do-follow link plaatsen en een penalty riskeren, no way! Daarmee zou je de waarde die Google toekent aan jouw website flink kunnen schaden. De eventuele penalty zou ook de betaalde advertorials van de opdrachtgever schaden. Hierdoor wordt de kans kleiner dat de blog gevonden en gelezen wordt. Beide partijen verliezen hier dus.
- Google let op de organische groei van do- en no-follow links naar een website. Een onnatuurlijke groei van do-follow links valt op en zal Google afstraffen. De vertrouwensrelatie met Google is dan ook erg belangrijk. Google zal een website met een natuurlijke linkprofiel hoger waarderen (want deze heeft logisch gezien meer no-follow links), dan een website met een onnatuurlijk linkprofiel.
De boodschap in een notendop
Dus mocht je een opdracht aan de hand hebben waarbij de opdrachtgever een do-follow link wenst, verwijs hem of haar dan eens naar deze blog. Dat zeg ik niet om mijn bezoekersaantallen te verhogen (het is wel mooi meegenomen), maar ik deel deze informatie natuurlijk niet voor niets. Het is niet alleen in mijn voordeel als deze knowhow meer bekend wordt. Integendeel, het is net zo goed in het voordeel van alle andere bloggers, vloggers etcetera. Laten we de focus dus eens leggen op de no-follow links en de bewezen meerwaarde daarvan, want dat is in het belang voor iedereen.
Liefs,
Amanda
Deze artikelen vind je denk ik ook leuk om te lezen:
- De volg & ontvolg trend op Instagram – Deel 2 (met app-tip!)
- Mijn onmisbare apps voor op vakantie (voor iPhone)
- Tips voor productief thuiswerken
Foto door Ella Jardim (Unsplash).
Het is altijd een ‘dingetje’ met samenwerkingen. Voor 20,- een artikel willen met 2 (het liefst 3) do-follow links… soms heb ik niet eens de puf om ze te beantwoorden 😛
€ 20, omg! Als je terugrekent wat je dan per uur verdient, zit je zwaar onder het minimumloon. Zulke mailtjes zijn vermoeiend en vallen onder de noemen ‘voor een dubbeltje op de eerste rij’. Eigenlijk heel jammer, want met zo’n aanbod neem je het al niet serieus meer.
Wat een mooi en duidelijk artikel. Ergens denk ik weleens dat wij als bloggers beter geïnformeerd moeten worden. Het is nu aan ons om wat dat betreft altijd zelf op de hoogte te blijven. Maar kan mij goed voorstellen dat een beginnend blogger door de bomen het bos niet meer ziet. Er is simpelweg zoveel wat je moet doen en weten!
Dankjewel! De aanleiding om dit artikel te schrijven ontstond toen ik merkte dat er zoveel onwetendheid is. En dat is logisch, want er is zoveel informatie zoals je terecht opmerkt dat het je kan overweldigen. Ik hoop dan ook dat dit artikel zoveel mogelijk mensen bereikt die hier iets aan kunnen hebben. Want op het gebied van betaalde samenwerkingen hebben we nog een grote slag te slaan en daarbij is het het beste om één front te vormen. Niet om allemaal maar wat te doen en de regels (bewust of onbewust) te negeren.
dank je wel voor dit artikel! Raad je mij aan om de do-follow links die ik wel in artikelen heb staan (dit zijn er maar een paar) te verwijderen?
Goede vraag! Zijn dit artikelen waarbij je voordeel hebt gehad (bijv. in de vorm van een gratis product of financiële vergoeding)? Zo ja, dan zou ik even in je mailcorrespondentie terugzoeken wat je hebt afgesproken met deze opdrachtgevers. Heb je geen afspraken gemaakt over do- of no-follow, dan kun je er direct no-follow links van maken. Heb specifiek afgesproken do-follow links te plaatsen, dan is het wat lastiger, want je komt dan je afspraken niet na die je hebt gemaakt met de opdrachtgever. In dat laatste geval zou ik even contact opnemen met de opdrachtgever om te kijken of je er samen uit kunt komen. Leg het uit en stuur ze eventueel dit artikel 😉
Goed artikel. Ik zie vaak genoeg samenwerkingen voorbij komen op blogs waarvan ik denk: “weet je wel dat het link building betreft waarvoor je vast en zeker max €75 hebt ontvangen?”
Er zijn ook bureaus die hier slinks mee omgaan. Het is dus aan de blogger om hier alert op te zijn. Dit soort blog artikelen helpen daar bij. Dus chapeau.
Wat een fijn en uitgebreid artikel! Ik sla het op tussen mijn favorieten, zodat ik het naar opdrachtgevers kan doorsturen indien ze toch blijven doordrukken voor een follow link! 😉
Dankjewel! Ik hoop dat het helpt 😉
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik blijf me er ook over verbazen hoeveel aanvragen ik krijg met do-follow links terwijl zij het zelf heus ook weten denk ik dan…
Jeetje, er zitten best nog wat haken en ogen aan zo te lezen.
Ik zelf werk met niemand samen. Dus heb mij hier nooit in verdiept. Wel fijn te lezen dat er dus wel degelijk “regels” zijn vwb de no-en do-follow links en hoe hier mee om te gaan.
Mocht je ooit gaan samenwerken met een bedrijf, dan kun je dit artikel mooi gebruiken hoop ik 🙂
Helder artikel. Ik werk wel met dofollow links en geef met een afbeelding onder de tekst met een link naar mijn disclaimer pagina aan dat het om een betaalde samenwerking gaat.
Duidelijk artikel, ik had ergens gelezen dat het het beste is om een combinatie te hebben op je website van do-follow en no-follow links. Ik heb meerdere samenwerkingen gehad, waarbij er door de tegenpartij zelfs specifiek om no-follow links werd gevraagd. Helaas zijn er ook sites waar je je kunt aanmelden voor samenwerkingen die alleen maar met do-follow werken.
Wat goed dat de partij waar je mee hebt samengewerkt specifiek om een no-follow link heeft gevraagd. Die weten hoe het moet en hoe het hoort, top!
Goed dat je dit uitlegt! Ik denk dat veel bloggers hier wat aan hebben.
Ik vind het vooral vervelend dat sommige kantoren om do-follows vragen, maar ook sommige companys waarmee je samen werkt! Ik heb het ook niet altijd gedaan. Echt slecht. Bedankt voor je informatieve artikel
Ik heb dus nooit geweten dat er verschillende soorten links bestaan, te slecht haha. Tot op heden hebben partijen die wilden samenwerken alleen om do-follow links gevraagd.
Interessant om te lezen! Ik verdiep mij altijd in dit soort kleine blogdingetjes, als is mijn blog zelf nog helemaal niet in het stadium dat ik mij hier druk over hoef te maken.
Dit blijft denk ik een interessante discussie. Ik krijg vaak aanvragen voor do-follow links maar ook voor no-follow links (juist hier wordt dan extra specifiek om te gevraagd). Ik ben van het onderwerp al op de hoogte maar ik denk dat je hiermee veel andere bloggers hebt geholpen.
Super interessant artikel. Bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga zeker nog eens doorverwijzen naar dit artikel
Doen hoor, zo komt er steeds meer bewustwording! 🙂
Heel interessant artikel. Moet toegeven dat ik wel al do follow links gebruikt heb
Wat goed dat je het even aankaart! Al vind ik het wel jammer dat veel bedrijven echt geen no-follow links willen plaatsen… Weiger ik ze dan, of doe ik toch de opdracht omdat ik hem zo leuk vind….?
Dat is soms lastig he, zeker als het een super toffe opdracht is. Ik laat hem dan toch altijd aan me voorbijgaan, omdat ik van mening ben dat beide partijen respectvol met elkaar horen om te gaan. Als ze een do-follow link eisen (tegen alle regels in), dan is er geen respect, ze zijn uit op snel gewin en ik ben toch meer van een langdurige samenwerking.
Bedankt voor de heldere uitleg!
Graag gedaan, hoop dat je er iets mee kunt!
Zo fijn dit artikel! Ik mail hem dikwijls door naar mogelijke opdrachtgevers, al vind ik wel dat ze heel erg aan do-follow links hangen!
Hi Nadia, ik vind het echt heel tof om te horen dat dit artikel jou nog steeds helpt om opdrachtgevers te informeren over waarom no-follow links ook dikke prima zijn. Dat was precies mijn bedoeling met dit artikel. Dankjewel voor je leuke reactie! En ja, ik merk het ook nog steeds dat sommige opdrachtgevers stellig over do-follow links zijn, maar ik ga de samenwerking dan ook zeker niet aan. We doen het eerlijk, volgens de regels, of we doen het niet 😉